Mijn methode: de Reversie methode

kernverlangens1 heleen buikema
Reversie methode

Ik werk met de Reversie methode®. De Reversie methode staat voor het terug gaan in de tijd naar aanleiding van iets dat je kind doet of zegt. Iets wat jou raakt, heeft meestal meer te maken met jou als ouder, dan met het werkelijke gedrag van het kind. Als een kind bijvoorbeeld heel verlegen is, zal de ene ouder dit vreselijk vinden omdat hij of zij zelf vroeger ook verlegen was en daardoor allerlei leuke dingen in het leven heeft gemist óf deze ouder is zich juist heel erg gaan bewijzen in het leven. Een andere ouder kan het helemaal niet erg vinden dat een kind verlegen is. Deze ouder is ervan overtuigd dat het wel goed komt als het kind gestimuleerd wordt zijn goede eigenschappen te ontwikkelen. Deze ouder heeft vertrouwen in het kind dat het er over heen groeit of dat het juist de verlegenheid nodig heeft om iets te leren.

Met de Reversie methode ga ik met de ouder terug in de tijd waarom het gedrag van het kind hem of haar zo raakt, wanneer ze die pijn voor het eerst ervaren hebben. Dáár, in die situatie, halen we de lading van de pijn af, de pijn wordt geheeld. Dit doen we tijdens de sessie. Op die manier kan de ouder beter omgaan met het probleem van het kind en kan de ouder helderder zien wat het kind nodig heeft. Zijn of haar eigen emoties zitten hem of haar niet meer in de weg en de ouder krijgt steeds meer vertrouwen in zichzelf en in het kind.

In de methode ga ik uit van de behoeften, de kernverlangens, van kinderen van deze tijd. De kinderen van deze tijd worden ook wel Nieuwetijdskinderen genoemd.

 

Nieuwetijdskinderen

De kinderen van deze tijd, Nieuwetijdskinderen, zijn gevoeliger dan hun voorgaande generaties. Ze staan meer in contact met hun intuïtie. En ze passen steeds minder in de systemen van nu. Ze nemen vaak de energie van een ander over. Ze voelen haarfijn aan als iemand niet echt is, authenticiteit vinden ze heel belangrijk. Ze hebben een enorm groot rechtvaardigheidsgevoel.

Dit alles heeft veel (emotionele) gevolgen: onbegrip van ouders, ze worden in het systeem geduwd; ze moeten zich aanpassen, desnoods met medicijnen, de kinderen voelen zich niet veilig, ze kunnen zichzelf niet zijn en laten zichzelf los. De fysieke gevolgen zijn vaak allerlei allergieën, ze worden hyperactief of juist teruggetrokken.

We kunnen deze kinderen helpen door te aarden: dat kan in de natuur, door massage, door hun creativiteit te stimuleren met bouwen, knutselen, muziek en/of dans. We kunnen ze leren naar hun lichaam en hun innerlijk weten te luisteren.

 

Kernverlangens

Er zijn 12 kernverlangens. Indien een kind alle kernverlangens ervaart in zijn leven zal het weten wat liefde is, opgroeien tot een evenwichtig zelfstandig persoon en zo zelf vanuit die liefde kunnen leven. De 12 kernverlangens zijn: zorg, geruststelling, bewondering, vertrouwen, aanmoediging, goedkeuring, begrip, respect, erkenning, bevestiging, waardering en acceptatie. Wanneer een kernverlangen niet wordt vervuld, stagneert de ontwikkeling van het kind.

kernverlangens2 heleen buikema