Spelen

Sinds begin van dit jaar ben ik betrokken bij Leraar in de buurt. Leraar in het Buurt is het platform waar vraag en aanbod bij elkaar komen op het gebied van het nieuwe onderwijs. Het platform zorgt ervoor dat bewuste leraren, ouders en kinderen elkaar vinden om samen transformatie van onderwijs te realiseren. Wij bieden oplossingen vanuit de behoefte voor beter onderwijs voor kinderen.

 

Het gezicht van Amersfoort

Ik ben het gezicht van Amersfoort. Dat betekent dat ik het contact met leraren leg, het aanbod verzamel en als we dit straks op de website hebben staan, gaan we dit voorleggen aan ouders en kinderen. Daarnaast hebben mijn kinderen en ik door mijn betrokkenheid het geluk dat wij mogen ‘oefenen’. Voor onze eigen kinderen hebben we reeds een pilotdag gedraaid waarop 4 leraren een les gaven aan onze kinderen: theater-, geschiedenis-, EFT- en muziekles voor 7 kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 14 jaar. Een groot succes en een heerlijke dag!
 
Gisteren zijn we begonnen met onze allereerste echte les in Amersfoort: communicatie/weerbaarheid met behulp van theater. Daan is theaterdocent en hij gaat ons 8 weken lang een ochtend les geven. Hij werkt het liefst met kinderen én hun ouders. Zoveel mogelijk verschillende leeftijden. Hij schakelt daarbij allerlei hulpdocenten in op gebied van zang, muziek, ritme, meditatie e.d. 

 

Spelen

In één van de eerste oefeningen gaf Cathy van 14 jaar mij de zin: “spelen is het allermooiste dat er bestaat”. Wauw. Dat spelen hè? Dat kwam bij mij al vaker langs. Ik neem het leven soms veel te serieus en mag écht meer gaan spelen… Want het levert mij zo ontzettend veel op! Hoeveel het mij oplevert bleek direct gisterochtend.

 

Spiegel

Dinsdag zat ik heel laag in mijn energie. Er zat van alles tegen, alles wat ik deed kostte veel meer tijd dan normaal, waardoor ik tijd tekort kwam. Ik voelde me totaal overprikkeld. Hoe ziet dat eruit? Ik ben veel te alert, dus ik schrik van álles, onverwachte bewegingen, geluiden. Daarnaast voel ik een soort kortsluiting in mijn hoofd. Ik kan moeilijk nadenken, mijn hersenen willen gewoon niet, en vooral beslissingen nemen is ineens mega ingewikkeld. Ik mopper, ben snel geïrriteerd, word snel boos op de kinderen en ik jaag ze op “schiet nou op!” Mijn kinderen hielden me onmiddellijk weer de spiegel voor: ze werden ook onrustig. Vervolgens ga ik hén tot rust manen “doe nou niet zo druk!” “gil nou niet zo!” Ik zou dat tegen mezelf mogen zeggen op dat moment. Ik ben zelf van binnen totaal niet relaxt en gil bij elk schrikmoment. Ik ben me inmiddels bewust van mijn gedrag, maar helaas het lukt me dan maar gedeeltelijk… ahum… herstel, en nu met zelfcompassie: en gelukkig lukt het me nu in ieder geval gedeeltelijk het om te draaien.
 
Ik hoopte dat het woensdagochtend na een goede nachtrust weg zou zijn, maar dat viel helaas tegen. Het mopperen ging tijdens het ochtend ritueel gewoon door. Zucht. Nog eens ging ik met ademoefeningen even naar binnen, op zoek naar de rust in mezelf. Het lukte maar matig. Ik hoorde mezelf toch de kinderen weer opjagen.

 

Theater

En toen…
Het mooie van theater is dat er zoveel creatieve dingen bij komen kijken:

  • bewegen, we geven elkaar een zin waarmee we gaan bewegen, bijna dansen;
  • muziek, er komt iemand muziek maken met ons;
  • ritme gevoel, iemand begeleidde ons bij een drum cirkel;
  • mantra’s zingen, jezelf bevrijden van (teveel) gedachten en de trillingen brengen je lichaam tot rust;
  • voelen, je bewust zijn van je lichaam en van wat er in je lichaam gebeurt, we gaan mediteren;
  • verbinden, we gaan samen bewegen, samenwerken;
  • “groove kring”, we maken geluiden die we van elkaar herhalen;
  • inleven in elkaar en verschillende theaterrollen.

Met 3 woorden en 1 locatie gaven we elkaar het laatste half uur een theateropdracht, in groepjes van 4. Wat er dan ontstaat is pure creatie. Binnen een kwartier maken we een theaterstuk van een paar minuten en voeren we dit op aan elkaar.
 

Bevrijding

Ik was volledig in mijn lichaam, uit mijn hoofd en aanwezig in het hier en nu. Wauw. Het plezier spatte er van af. Ik voelde totaal geen overprikkeling meer. Eruit gedanst, gezongen, gedrumd… gespeeld! Ik ervaarde hoe het ‘van alles moeten’ en de overprikkeling, gedurende de ochtend verdween door bewegen, met je lichaam bezig zijn, expressie, dingen maken/creëren, samen met anderen, verbinden. Wat een bevrijding.
 
Voor mij was het driedubbel feest:

  • mijn eigen spelen ontdekken en voelen hoe dat mijn energie ombuigt;
  • het zien genieten van mijn kinderen, ze zien creëren, ze uit hun schulp zien kruipen, te zien hoe expressief ze zijn. Dat alles doet mijn moederhart bonzen van liefde;
  • het mee mogen werken aan dit platform om dit ook voor andere kinderen te realiseren.

 

Spelend leren

Ik gun dit alle kinderen. De kinderen van nu, nieuwetijdskinderen, zijn gevoeliger dan hun voorgaande generaties. Ze staan meer in contact met hun intuïtie. En ze passen steeds minder in de systemen van nu. Hoe fijn is het dat we deze kinderen kunnen helpen door deze lessen: door hun creativiteit te stimuleren met muziek, dans en theater. We leren ze al spelend te luisteren naar hun lichaam en hun innerlijk weten. Heerlijk om te zien hoe makkelijk de kinderen dat oppakken.

Voor meer speellessen, houd de website van Leraar in de buurt in de gaten. Binnenkort staat het aanbod aan lessen hierop.

Voel jij je ook soms of misschien zelfs vaak overprikkeld? Wil je ook leren hoe het spiegelen van je kinderen werkt? Wil jij ook zorgen dat jouw eigen overprikkeling er niet voor zorgt dat gedoe thuis uit de hand loopt? Neem dan contact met mij op over gezinscoaching: van onrust naar gezelligheid in je gezin. Ik help je graag. Bel 06 1256 4052 of mail mij op mail@heleenbuikema.nl.